Friday 1 November 2013

Anak Sulung


Setelah setahun usia perkahwinan kami, Alhamdulillah anak pertama kami dilahirkan.  Takdir Allah S.W.T anak sulung kami dilahirkan seminggu awal dari tarikh yang telah dijangkakan.   Kami namakan cahaya mata kami Ikbal Hakeem yang bermaksud anugerah yang bijaksana.

Samasa dalam tempoh berpantang, ibu mertua yang menjaga saya dengan penuh kasih sayang.  Setiap pagi saya telah disiapkan dengan air mandian.  Kemudian ibu menyiapkan sarapan pagi.  Manakala bapa mertua pula ditugaskan untuk memanggil mak bidan untuk mengurut seluruh badan.  Akhir sekali adalah proses yang menyeksakan pergerakan saya iaitu bengkung yang membelit pinggang.  Alhamdulillah tempoh berpantang 44 hari dilalui dengan sabar demi kesihatan saya di masa akan datang.

Allah, Allah Ya Allah.  Ia suatu perasaan kurniaan dari Allah S.W.T yang sukar digambarkan.   Setiap suatu peningkatan yang diketahui oleh anak kecil itu rasanya ingin kami khabarkan kepada semua orang.  Barulah saya faham kenapa kakak-kakak yang telah berumahtangga di pejabat, sering bercerita tentang perkembangan anak-anak mereka.

Bila saya berkerja, Hakeem akan dijaga oleh Cik Hawa, iaitu mak saudara suami.  Beliau telah menjaga permata hati kami dengan penuh kasih sayang tanpa berbelah bagi.  Suatu perasaan kegembiraan yang sukar untuk kami gambarkan.

Benar!  Anak adalah penyambung, penyeri dan mengeratkan lagi tali kemesraan.  Dengan anak kecil itu, kami akan berbual-bual dan bercakap, seolah-olah dialah yang akan membalas setiap percakapan kami, walaupun hakikatnya anak kecil itu tidak faham apa-apa.


Dua orang hero yang sungguh bermakna dalam hidup saya

1 comment:

  1. Si comel ini lah pembuka seri keluarga noor &jasni... anak soleh ini boleh dibanggakan dengan sifat mrendah diri nya macam ayah jugak..... semoga ikbal hakim akan terus menjadi anak soleh dan anak sulung yg bisa meringankn beban ibu dan ayahnya.....
    Ameen~~

    ReplyDelete