Friday 13 December 2013

NASI MINYAK HUJAN PANAS

Masya'allah, Tabarakallah!  Ajarlah anak-anak samada perempuan atau lelaki masuk ke dapur agar tidak kekok memegang senduk, kuali dan periuk.  Nanti, mereka akan membesar dan akan membawa haluan sendiri lalu pergi meninggalkan kita.  Dapur si ibu pasti akan sunyi.  Sungguh itulah pusingan alam kejadian Allah S.W.T.  Kita sebagai insan harulah akur. 

Inilah antara hasil dari pertolongan anak dara saya Adibah Aqilah sewaktu di dapur.  Sewaktu hujung minggu sempat mengajar dia bagaimana proses menyediakan nasi yang bewarna warni ini. Dari nasi yang berwarna putih bersih, boleh diwarnakan sedemikian rupa dan apa bezanya penyediaan nasi putih dengan nasi minyak. 

Nasi Minyak Hujan Panas

Bahan-bahan ( 5 orang )
4 cawan beras basmati
5 cawan air - letak lebih air sesuaikan dg beras
2 helai daun pandan
pewarna merah, kuning dan hijau

[bahan tumis]
½ inci halia
2 ulas bawang putih
½ biji bawang besar
2 sudu besar minyak masak
1½ sudu besar minyak sapi
1 batang kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
3 kuntum bunga cengkih
3 biji buah pelaga

[bahan hias]
bawang goreng , kismis

Cara-cara
  • Cuci beras dan rendam selama 10 minit. Toskan.
  • Hiris nipis-nipis halia dan mayang semua jenis bawang
  • Panaskan minyak dan tumiskan semua bahan tumis sehingga bau wangi
  • Masukkan beras dan gaul rata.
  • Masukkan air dan daun pandan.
  • Masaklah nasi sehingga masak
  • Bila nasi kering, letakkan 1-2 titik untuk setiap pewarna kuning, merah dan hijau ditempat yang berasingan. Bila dah masak, gembur-gemburkan nasi tu.
  • Hiaslah dengan bawang goreng, gajus atau kismis.

1 comment:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI



    ReplyDelete